Ridprovet

I måndags red jag med på ridlektion på en stor häst ( 170cm ) gick bra, dock så bröt en ännu värre förkylning ut än den jag haft i en vecka nu. Så jag har suttit nu och hostat, haft huvudvärk, ont att svälja, ont i halsen osvosv i 3 dagar. Och så kul var det inte igår eftersom att det kändes som att det var den viktigaste dagen i år än sålänge. Nämligen ridprovet till ridledarutbildningen! Så jag började iaf dagen med att trycka i mig panodil efter panodil och när klockan blev halv 4 kom mamma och hämtade mig. Satt å försökte att inte tänka på ridprovet, ville inte få fram någon jobbig nervositet, men självklart så blir man nervös! Kommer fram till lillerud och samlas i ett rum där. Pratar lite och sen delades hästarna ut. Jag fick en häst som hette Galileo. Gick ut i stallet och blev ganska glad att det inte var någon jätte på 170 +, utan denna såg ut att vara runt 165. Fick även veta att jag skulle ha på sporrar på honom, vilket fick mig lite mer avslappnad, då vet man att man inte ska rida en extremt pigg häst. Men vi sadlade & tränsade, och gick ut i ridhuset. Satt upp ( jag fick som vanligt ta ner stigbygeln rejält, eftersom det inte är någon höjdare att fråga efter pall ) och började skritta fram, kände direkt att detta var en ganska slö häst. Arbetade sedan hästarna i trav och hans var super lätt att hålla i formen, så det var inga problem dock så hade han en väldigt konstig trav och gungig galopp. Så efter trav & lite galopp så skulle vi få hoppa ( oftast det jag brukar vara mest nervös inför ). Travhoppar 2 gånger först, varje gång han landade så speedade han på rejält ( kanske för att jag råkade trycka på med sporrarna varje gång? ) men det gick bra ändå. Sen så hoppade vi i galopp och det gick bra även det. Efter hoppningen så skulle vi byta häst, då fick jag rida en som hette Hektor, han kändes störra och grövre än Galileo, och även starkare & piggare. Han var mycket skönare att sitta på i arbetstraven och kändes som att jag fick lite bättre sits på honom. När vi skulle börja galoppera så blev han ganska stark och springig så då var det att kämpa med halvhalter hela tiden. Efter galopparbetet så blev han bara ännu piggare, ville absolut inte skritta! Men ställde upp på medellinjen så fick 2 andra hoppa lite då dom hade lite hästar innan som inte ville hoppa. Sen satt vi av och gick in i stallet, klädde av hästarna och satte oss å väntade på det stora resultatet! ...

Jag väntade tills sist, då det oftast inte brukar vara kvar så många där som kanske frågar hur det gått osv, vilket kan vara jobbigt för mig om jag inte skulle klara det, och för dom ifall jag klarade det men inte dom. En efter en kom ut och det var dock ingen som frågade hur det hade gått för någon utan alla försökte läsa av aniktuttrycken. Tjejen innan mig kom ut med ett stort leende på läpparna, så då förstod man hur det hade gått för hon. Sen så var det min tur... Gick in å satte mig så sa Babs att jag kommer få gå utbildningen men jag måste träna mycket innan! Jag hade alltså fått "betyget" G-, största anledningen till - var pga hoppningen, vet inte riktigt vad som var fel, tror hon berättade det men jag hängde nog inte riktigt med... Men jag kände ju själv att det inte gick så jätte bra och jag har ju inte hoppat särskilt mycket det senaste året iaf. Så sa hon även att jag har en bra lodrät sits, men måste dock få en lite djupare sits. Detta vet jag ju redan om då jag tränar typ varje dag på det.

Det viktigaste nu var ju att jag skulle komma in! Sen om jag måste träna mycket innan eller inte behöver det hade inte spelat så stor roll, jag har ju möjligheten för träning av stora hästar eller mindre ponnys dagligen. Så självklart kommer jag träna nu mycket innan, dock så vet jag att jag kan så mycket bättre på hoppningen än det jag visade på ridprovet. Men jag måste bara ha en lugn häst som jag känner mig trygg på!

Nästa steget nu är ju vilket häst jag ska ha med mig. Men det får jag och Kicki prata om framöver! :)

Idag och i morgon ska jag jobba, idag blir det dock bara en & en halv timme, men i morgon blir det 12,5 timmar. Känns kul när jag typ är ... dödssjuk...

På lördag ska Angel gå med på "seriedressyr" hon ska alltså starta LC med Emilia. Får hoppas på att det går bra för dom!

Och på söndag kommer det kanske någon som ska kolla på Angel och provrida. Det är verkligen dags för henne att få sig ett nytt hem med nya ägare nu. :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0