Hästarna genom åren

Jag har alltid haft tillgång till att rida andra hästar än just mina egna, då mamma har haft en hel del hästar samtidigt som jag har gått på ridskola i flera år. Men jag tänkte iaf berätta om just mina hästar och hästarna jag har tävlat med genom åren i detta inlägg.

Den allra första ponnyn som jag hade det var en shetlandsponny, Wayne. Vi köpte honom som hingst men kastrerade honom riktigt snabbt, för mamma har berättat lite historier om att han var ganska hingstig och "elak" och det skulle ju självklart lägga ner sig lite ifall han blev kastrerad. Jag själv minns absolut inte som första åren med honom eftersom det kanske är en 10 år sedan, eller ja det är nog ännu mer. Wayne var en jätte söt ponny, en riktig buse ;) Snabb som satan var han också, vi hängde att med på lite spring i skogen tillsammans med mammas stooooora d-ponnys ;) haha! Men Wayne var väl den hästen som lärde mig grunden i själva ridningen om man säger det så, förutom galoppskänkeln då :o för det gick inte att fatta galopp på honom, utan han fattade själv galopp när han kände för det, galoppskänkel på wayne = bakutspark :o Så sålde vi denna lilla ponnyn när jag var typ 12 eller något. Vi sålde honom för att jag skulle ha en tävlingsponny.

Samtidigt som jag hade Wayne så red jag på mamma godkända New forest hingst, Palle. Kan väl säga det så att han var den roligaste att tävla med av alla hästarna, för han hoppade det mesta, Jag tävlade honom upp till LC i hoppningen, dvs endast 90, och självklart när jag äntligen hade börjat att komma igång med tävlingen så fick han hovbensfraktur, boxvila i nästan ett år :o Och efter det så blev han ju pensionerad från tävligarna, dels för att han är 23 år nu, och dels för att han är så otroligt hingstig, han är faktiskt riktigt jobbig att ha med sig, men ändå, underbar på tävlingbanan. Vi har fortfarande kvar Palle =)


När jag skulle ha en egen tävlingsponny köpte vi Stackarps Paola, ett 4-årigt new forest sto, inte så jätte mycket riden, men kunde väl skritt, trav och galopp. Men jag tror faktiskt att största anledningen till varför vi köpte henne var nog för att hon är ett diplomsto :o haha! Hon hade ju då självklart inte tävlat eller något. Jag startade någon enstaka dressyr tävling på henne, och någon enstaka hopptävling. Hoppa med Paola är ungefär omöjligt, iaf på tävling. Eftersom att hon hellst måste skritta över hindren innan hon hoppar, för det kan faktiskt vara så att dom är riktigt farliga och möjligtvis äter upp Paola :o Och dressyren är väl inte den bästa heller, hon har väldigt svårt för galoppen, samla sig i galopp, fatta galopp och galoppera lugnt.


Sen så köpte vi en till godkänd New forest hingst, Vognmandgårdens Akrobat. Detta är väl hästen som jag har tävlat mest med och lyckats bäst med egentligen, även fast det inte har blivit något mer än upp till LB dressyr. Han är lite mer likt Paola, rädd för en massa saker, även dressyrstaketen, så det har ju blivit väldigt mycket upp och ner på resultaten med Akrobat, men trots detta så har jag faktiskt nästan lyckats att få med mig en rosett hem på varje ställe vi har varit på :o haha! Tävlade honom även på NF-mästerskapen, där vi startade LC och LB för ungponny, LC gick väldigt bra, tror det blev en andra plats, men LB var i en annan byggnad och ett stort farligt ridhus, så det gick ju jämt åt skogen :o haha! Jag och Akrobat blev klubbmästare på Eda ryttarförening år 2010. Sen så hände detta tråkiga som alla ungdomar upplever någon gång, man blir för gammal för ponnys, ärligt talat så känner man sig gammal då :o herregud!


Men nu så letar jag iaf efter en stor häst, en riktigt fin tävlingshäst. Har hittat en men tveksamt om han finns kvar :) men det kan jag ju skriva med om när vi har pratat med ägaren ;)

I morgon åker vi iväg med Bonsai för besiktning och röntgen, och går han igenom så ska vi lämna ifrån oss den lilla gossen, kommer sakna honom :( En riktig underbar ponny, hade jag varit yngre, så hade han inte varit till salu! :o

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0