Bättre och bättre!

Det går bara bättre och bättre med Lovis! Idag så red jag Lovis i ridhuset, gick riktigt bra. Hon hade bra framåtbjudning även fast hon var ensam inne. I slutet av passet så gick hon i form och sänkte nacken, precis som jag vill! Det är ju nästan så att man kan säga att det är nu det roliga börjar! Jag tycker inte direkt att det känns som att man rider när man inte har hästen i form, det känns så slappt och fel. Så nu när hon har börjat lära sig att gå i bättre form så känns det mycket bättre.

Att sadla och tränsa funkar bättre igen nu också. När jag ska sätta på sadeln så brukar hon försöka springa iväg från mig i boxen, eller ja, snurrar och går runt. ( samtidigt är hon ganska duktig med att vända rumpan till mig vid detta tillfället, sånt gillar jag inte! haha ) Men nu känns det som att hon har börjat att ge upp, hon går väl lite runt, men efter ett tag så stannar hon och låter mig sätta på henne sadeln. :)

Tränsningen funkade bra i början, men sen så kom hon på att det är jättekul att dra upp huvudet, speciellt när jag är så kort! Sen så har jag faktiskt lite svårt att tränsa på det sättet man gör när hästar drar upp huvudet, men det går bara bättre och bättre för varje gång. Så idag var hon faktiskt inte så illa.

Angående sadlingen så skulle det ju funka att binda upp henne, men det vill jag inte. Tycker att det först och främst är mycket lättare att låta henne vara lös i boxen, samtidigt som att det känns som att skulle jag binda upp henne så kommer hon aldrig kunna gå lös när jag ska sadla henne. Och självklart så tar det nog inte så lång tid innan hon står helt stilla heller, för snart så vet hon att det inte är någon idé att ens försöka, för jag ger inte upp!

I morgon så ska Lovis få vila, har ridit henne 3 dagar nu så i morgon ska hon få vara slappis.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0