Träning

Idag så red jag för en ridlärare/tränare. Gick supert! Tycker det är så skönt att få rida för folk som vet exakt hur jag ska göra för att det ska bli bra! Tillexempel, nu innan så har jag bara travat på henne utan att försöka göra något speciellt åt traven. Men jag rider henne för sakta, måste driva på mer i både trav & galopp. Jag gjorde ju det idag och jag kände direkt att det blev skillnad, mer taktmässigt och att det är mer flyt i ridningen :) Bara hon kommer upp i det tempot där hon har egen framåtbjudning så blir det också mycket lättare att jobba med formen! I galoppen så ska jag väl mer bara galoppera på och inte tänka särskilt mycket på formen än, utan mer att hon ska galoppera på och vara ute på fyrkantsspåret, vilket hon har lite svårt för.

Hon sa att jag ska rida henne på detta viset några gånger nu, sen ska jag rida henne på utebanan. Rider jag exakt så som jag gjorde idag så blir det även lättare att rida ute, för då kan hon inte koncentrera sig på allt annat, typ flygande elefanter och rosa giraffer, utan att då har hon tillräckligt att göra med att koncentrera sig på vad jag säger åt henne att göra.

Hon sa även att det var ganska lätt att se att hon inte var riktigt van sin ryttare än, så bara hon vänjer sig vid mig så kommer också det underlätta en hel del. Men det kommer jag inte direkt att kräva nu den första månaden heller, för hon är 3-år, och då är det nog inte bara så att hon är ovan mig, utan faktiskt alla ryttare, även den som red henne förr. Så får man inte heller glömma bort att hon har inte blivit riden så jätte mycket!

Jag tycker verkligen att jag har en kanonfin häst och jag är supernöjd med köpet! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0