Står nog inför det svåraste valet...

Ja, nu står jag nog inför det svåraste valet jag någonsin kan tänka mig.

Jo i förra inlägget så var det en film på min lilla rodeohäst, min tränare har nu pratat med både ryttaren på filmen och även dom vi köpte Lovis av och nu ska jag förklara varför Lovis har gjort som hon har gjort.

Lovis har en typ av "sadeltvång" där hon egentligen inte är rädd för sadeln i sig, utan hon är rädd för ryttaren, eller rädd blir nog fel att säga, men oerhört känslig däremot. Hon har blivit "inriden" i 3 veckor vilket är alldeles för kort och nu inser man att hon är inte färdig inriden. Anledningen till varför Lovis har varit som en ängel nu i två månader utan att djävulen i henne bröt lös är för att jag har varit väldigt försiktig och inte krävt spreciellt mycket av henne, vilket jag gjorde när hon slängde av mig.

Nu så måste Lovis ha en ryttare som inte ramlar av henne, då hon inte är mogen nog för det än. Och jag vet att jag kan åka i backen lika fort som det jag tar mig upp på henne, så att jag är den ryttaren är absolut inget alternativ.

Nu så har jag då två val: Antingen att häva köpet eller att dom vi köpte Lovis av ska få betala tillbaka en del av summan vi köpte henne för ( då jag sen kan skicka iväg henne till inridning ). Problemet är att det sist nämnda är en riktig chansning som kan vara oerhört farlig :o Då man inte vet om hon blir fullständigt "botad" eller sen efter inser att jag kanske inte är rätt ryttare för henne ändå. Men att häva köpet är ju aldrig kul, det hade varit en annan som om det var ett moster jag hade att göra med. Nu är det inte det, utan en riktigt fin häst, eller åtminstone kan bli fin. Tanken att ge tillbaka min ängel för mig spyfärdig och tanken av att börja leta häst igen är ju ingen höjdare det heller, då jag har haft det ganska svårt med att hitta en bra häst ( UTAN PROBLEM )...

Men om man säger det så här så finns det ju samtidigt många andra fina hästar där ute och jag vet ju att Lovis inte kommer att må dåligt av att åka tillbaka, det är ju inte direkt ett dåligt hem ( vad jag vet. ), bara att säljarna har undanhållit information... som var väldigt störande...

Så hoppas man ju bara att oavsett hur det blir så vill jag att det ska gå den " enkla vägen " där dom accepterar vad jag än väljer, det är ju trots allt dom som har gjort fel...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0